Ungdom og Fritids Fond

Ungdom og Fritids Fond er vår faste støtteordning til fritidsklubber. Her finnes info om hva man kan søke.

Om støtteordningen

Ungdom og Fritid deler ut midler til våre medlemmer gjennom støtteordningen Ungdom og Fritids Fond. Fondets midler kommer fra en årlig tildeling til Ungdom og Fritid, finansiert av spillemidlene fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Målet er å skape flere og bedre ungdomsinitierte aktiviteter og arrangementer på fritidsklubber rundt om i landet, slik at flere ungdommer får et relevant og inkluderende tilbud.

–Søk via MinSide nå–

Fondet er åpnet 15. august – 15. april

Ungdom og Fritids Fond åpnet for nye søknader 15. august 2025 og alle våre medlemmer kan søke.

Hovedkategorier og samarbeidssøknader følger skoleåret og kan sendes inn mellom 15. august og 15. april.

Store prosjekt er nå stengt

Søknadskategorien Store prosjekt er en midlertidig ordning og hadde egen søknadsfrist 15. oktober.

–Les mer om Store prosjekt her–

Søknadskategorier høst 2025 – vår 2026 

Søknadskategorier. Klubben kan søke på én av følgende hovedkategorier: Aktivitet og utstyr 30 000 kroner, workshops 30 000 kroner, prosjekt 40 000 kroner. I tillegg kan alle søke på disse to kategoriene: Samarbeid med inntil 10 klubber 100 000 kroner, store prosjekt 200 000 kr.

HOVEDKATEGORI Hver medlemsklubb kan få innvilget en søknad per søknadsperiode.

EKSTRAKATEGORI Medlemsklubber kan også søke i ekstrakategoriene:

  • Samarbeid Søk om samarbeidsprosjekt med flere klubber.
  • Store prosjekt Søk inntil 200 000 kr. Ordningen er nå stengt.

–Søk via MinSide nå–

Utvid feltene under for mer informasjon om de ulike søknadskategoriene.

Om Fondet - søknadskategorier

Støtte til aktiviteter, mindre arrangementer og aktivitetsfremmende utstyr til fritidsklubben.

Eksempler på aktiviteter kan være fritidsklubbenes dag, filmkveld, åpen scene, matkurs, konserter, rusfrie arrangement natt til 1. mai osv.

Eksempler på utstyr kan være kjøp av spill, biljardbord, fotoutstyr, filmutstyr, parkett på dansegulv, diskolys, musikkutstyr, dataprogram eller datamaskin til LAN, klatreutstyr for å lage klatrevegg-gruppe og lignende.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Støtte til kompetansehevende aktiviteter som fotokurs, dansekurs, redigeringskurs, skrivekurs, sykurs, matlagingskurs etc., som gjennomføres på klubben.

Her kan vi bidra til å dekke honorar til eksterne workshopholdere, kursholdere og instruktører for å sette i gang nye tilbud eller aktiviteter som dans, musikk, kunst, arrangørvirksomhet, ungdomsdemokrati osv.

Vi støtter også kursmat, markedsføring og kursmateriell. En målsetning bør være at ungdommene skal kunne bruke ny kompetanse til å lære opp andre ungdom for å utvikle nye tilbud på fritidsklubben. For større kompetanseprosjekt kan man søke om støtte til kurs og workshop via prosjekt.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Støtte til større arrangementer på fritidsklubben. Dette kan være festivaler, LAN, aktiviteter som krever god planlegging.

Et prosjekt skal være av, med og for ungdom i alle ledd. Det vil si at ungdommene skal bestemme hva man skal søke penger til, og stå for gjennomføringen av prosjektet. I et prosjekt er forarbeidet og etterarbeidet like viktig som selve gjennomføringen. For at et prosjekt skal bli vellykket, er planleggingen veldig viktig. I en prosjektsøknad vektlegger vi prosjektplanen og graden av ungdomsdeltakelse. 

En god prosjektsøknad skal vise til hvordan ungdommene er involvert fra begynnelse til slutt. I prosjektsøknader vektlegger vi at det er nytenkning og utvikling fra år til år. Vi vil utfordre dere på dette dersom dere sender inn samme eller tilsvarende søknad flere ganger.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Dette er støtte til samarbeidsprosjekter mellom flere medlemsklubber. Inntil 10 medlemsklubber kan søke om til sammen kr 100.000 (kr 10.000 per fritidsklubb).

En medlemsklubb kan kun være involvert i én samarbeidssøknad i søknadsperioden, og det er krav om at minst 3 klubber er involvert i søknaden. Alle medsøkere må godkjenne søknaden.

Vi vektlegger en god prosjektplan og ungdoms deltakelse i prosjektet. Dersom det totalt sett søkes for mer midler enn vi kan dele ut vil vi prioritere de beste søknadene.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Søknadsfrist

15. oktober. Søknadene behandles etter søknadsfristen er utløpt, med inntil 4 ukers behandlingstid.

Om store prosjekt

I denne søknadskategorien kan man søke om opptil 200.000 kroner til prosjekter som styrker inkludering og fellesskap på fritidsklubben. Målet er at flere barn og unge skal bruke klubben, særlig de som vanligvis faller utenfor.  

Prosjektet må følge de gjeldende retningslinjene for Ungdom og Fritids Fond og de spesifikke kravene for Store prosjekt som du kan lese om under. Søknader med gode planer for inkludering vil prioriteres. Klubben kan søke om inntil 10 % av beløpet til ekstra ressurser eller honorar til gjennomføring, som for eksempel lønn til prosjektleder. 

Prosjektperiode og sluttdato

Prosjektet må være gjennomført innen 15. august 2026.  

Hvordan vil søknadene bli vurdert?

Støtten vil gå til de søknadene som treffer kriteriene best mulig, med særlig vekt på innovative tiltak som gjør klubbene mer tilgjengelig og relevant for flere barn og unge.

Vi prioriterer søknader som: 

  • Har tiltak og aktiviteter for å få flere barn og unge på klubben
  • Viser en god plan for å inkludere flere, spesielt underrepresenterte grupper
  • Involverer ungdom i planlegging og gjennomføring
  • Har en langsiktig plan for å videreføre prosjektet

Det er en styrke om dere i forkant har kartlagt hvem som faller utenfor og viser konkrete tiltak for å nå akkurat disse, eller inviterer ungdom til dialog for å undersøke barrierer for deltakelse på fritidsklubben som del av prosjektet.

Honorar (spesielle regler for «Store prosjekt»)

I denne kategorien kan fritidsklubbene søke om inntil 10 % av totalbeløpet til ekstra ressurser som trengs for å gjennomføre prosjektet. 

For større prosjekter der gjennomføring og kvalitet krever ekstra lønnsressurser utover det kommunen vanligvis dekker, kan dere søke om inntil 10 % til prosjektleder eller prosjektmedarbeidere. Midlene kan kun brukes til ekstra oppgaver knyttet til prosjektet, ikke til daglig drift. De skal støtte utvikling og gjennomføring av innovasjonsprosjekter som kan videreføres i vanlig drift etter prosjektet. 

Sjekk ut punktet «Honorar» i nedtrekksmenyen for utfyllende informasjon om honorarer.

Søknadsbehandling

Søknader til Store prosjekt vurderes av et fordelingsutvalg fra Ungdom og Fritids sentralstyre etter fristen 15. oktober, med behandlingstid på inntil 4 uker. Utvalget vurderer kvalitet og relevans, og kan redusere støtte dersom deler av søknaden ikke møter kriteriene. 

Søknadsmaler til nedlasting 

Det anbefales å bruke søknadsmal: 

Utvid feltene under for mer informasjon om hvilke krav og retningslinjer som gjelder.

Om Fondet - retningslinjer og krav

Retningslinjene revideres årlig, det er derfor viktig at dere leser disse før dere søker.

Last ned gjeldende retningslinjer

Generelt

For alle søknadskategorier unntatt Store prosjekt, er behandlingstiden normalt omtrent 2 uker. Søknadene vurderes fortløpende, og klubbene får svar så snart behandlingen er fullført.

I søknadskategorien Store prosjekt

Søknadene i kategorien Store prosjekt vurderes av et eget fordelingsutvalg bestående av ungdommer fra Ungdom og Fritids sentralstyre. Disse vurderes i eget møte etter søknadsfristen er utløpt 15. Oktober og kan ha opptil 4 ukers behandlingstid. Les mer om saksbehandling under info om store prosjekt.

Rapporteringsskjema er digitalt og tilgjengelig under søknaden i vår søknadsportal.

Tidsfrister for rapportering

  • Automatisk frist: Rapportfrist settes automatisk til to (2) måneder etter den sluttdato dere har oppgitt i søknaden.
  • Gjennomføringsfrist: Alle prosjekter må være gjennomført senest ett (1) år etter tilsagnsdato.
  • Siste absolutte frist: Uansett prosjektets sluttdato må alle rapporter være levert senest 15. september 2026. Dette er en ufravikelig frist.
  • Endring av frist: Rapportfristen kan endres av klubben selv i søknadsportalen ved behov. Ingen søknad om forlengelse er nødvendig.

Eksempel: Hvis dere har oppgitt 15. Desember 2025 som sluttdato, settes rapportfristen automatisk til 31. Februar 2026. Aktiviteten må være gjennomført innen 15. desember 2025. Rapporten må uansett være levert senest 15. september 2026.

Støtten skal bidra til å skape mer aktivitet som er åpen for alle som ønsker å delta. Aktiviteten skal skje i nærmiljøet, og komme flest mulig til gode. Medlemsklubber som søker, må vise til demokratiske prinsipper og ungdomsmedvirkning både i søknaden og i klubbens drift. Det er ungdommene som bestemmer hva fritidsklubben skal søke penger til og klubbleder som veileder ungdommene i prosessen.

  • Fritidsklubben må være medlem av Ungdom og Fritid.
  • Aktiviteter dere søker om skal skje i regi av fritidsklubben.
  • Fritidsklubben må ha betalt medlemskontingent for gjeldende år og oppdatert kontaktinformasjon.
  • For å få søknaden behandlet må rapporter fra tidligere år være godkjent.
  • Ansvarlig klubbleder må godkjenne søknaden, først da blir søknaden sendt til behandling hos UoF.
  • Alle som får støtte fra Ungdom og Fritids Fond skal informere at de har fått støtte av oss og bruke vår logo i infomateriell.
  • Det er fritidsklubbens ansvar å påse at retningslinjene blir fulgt.

Se våre retningslinjer for fullstendig oversikt.

Aktiviteter og utstyr i kommunens budsjett

Vi gir ikke støtte til aktiviteter eller utstyr som normalt dekkes av fritidsklubbens kommunale budsjett, drift og lønn, bygningsmasse, inventar*, honorar**, turer/underholdningsaktiviteter, premier, rusmidler, alkohol og tobakk, underskudd.

Tilbud som ikke er åpent for alle

Det dere søker om skal i utgangspunktet være åpent for flest mulig. Aktiviteter som setter begrensning på hvor mange som kan delta vil vi i utgangspunktet ikke prioritere, f.eks. turer og underholdningsparker med inngangsbillett/høy egenandel.

*Noen unntak gjelder. Se våre retningslinjer for fullstendig oversikt.

**Se nedtrekkspunktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Klubben kan søke på én av følgende hovedkategorier

  • Aktivitet og utstyr 30 000 kr
  • Workshops 30 000 kr
  • Prosjekt 40 000 kr

I tillegg kan alle søke på disse to kategoriene

  • Samarbeid med inntil 10 klubber 100 000 kr
  • Store prosjekt 200 000 kr

Våre medlemmer kan velge en eller flere søknadskategorier som passer best. Informasjon om søknadskategorier tilgjengeliggjøres på vår nettside og kan endre seg ved økte bevilgninger. Det lønner seg derfor å følge med på våre informasjonskanaler.

Teknikere o.l.

Vi kan dekke honorarer til eksterne aktører ved behov, f.eks. lyd- og lysteknikere til skumfester, konserter og andre arrangement.
 
Maks 1/3 av støtten kan gå til å dekke honorar til artister, lyd- og lysteknikere og andre som kun opptrer eller utfører en oppgave for dere for å skape underholdning (i motsetning til instruktører o.l. hvor ungdommer får opplæring).

 

Foredragsholdere o.l.

Foredragsholdere innen temaer som psykisk helse, rasisme og lignende som ungdommene ønsker seg, kan etter avtale med Ungdom og Fritid være unntak fra denne regelen.

 

Betaling

Honorarer dekkes kun ved fakturering. Dersom ungdom bidrar som instruktører/kursholder o.l. kan vi godta betaling med f.eks. gavekort eller refusjonsskjema.
 
Klubber som utbetaler honorarer til instruktører, foredragsholdere, ungdommer eller andre eksterne aktører, kan bruke vårt Honorarskjema for å sikre riktig dokumentasjon. Dette skjemaet er en mal som gjør det enklere å rapportere utbetalinger til Ungdom og Fritid.

Viktig

  • Honorar-skjemaet skal fylles ut og signeres av både mottaker og ansvarlig voksen.
  • Det signerte skjemaet må lastes opp i søknadsportalen når rapporten sendes inn for godkjenning.
  • Husk å oppgi prosjektnummer for å sikre riktig behandling.

Du kan laste ned Honorarskjema her

Utvid feltene under for å få tips til hvordan du kan gå frem.

Om Fondet - tips og råd

  • Vi gir kun midler til medlemsklubber som bruker ungdomsmedvirkning og kan vise til demokratiske prinsipper (styre, allmøte osv).
  • Det er ungdommene som bestemmer hva fritidsklubben skal søke penger til og klubbleder som veileder ungdommene i prosessen.
  • Ungdomsmedvirkningen må komme tydelig frem i søknaden, og søknader hvor vi er i tvil vil bli sendt i retur til revidering eller avslått.

I rapporten ønsker vi en beskrivelse av hvordan ungdom har vært involvert i planleggingen, beslutningstakingen og gjennomføringen av tiltakene. Ungdomsmedvirkning er viktig for å sikre at tiltakene reflekterer deres interesser og behov, samtidig som det gir dem verdifull erfaring og eierskap til resultatene. 

Vi ønsker at dere beskriver konkret hvordan ungdom har bidratt til prosjektet, hvilke roller de har hatt, og hvordan deres innspill har påvirket beslutninger. Dette er avgjørende for å forstå effekten av deres medvirkning og for å sikre at deres stemmer blir hørt i prosessene. 

Om rapporten er mangelfull vil den bli sendt tilbake for revidering av klubbleder. 

Les retningslinjene for mer info.

  • Planlegg klubbåret i god tid og legg til rette for gode prosesser med ungdom. 
  • Husk å levere utestående rapporter fra tidligere søknader. 
  • Sjekk at inneværende kontingent er betalt. 
  • Oppdater kontaktinfo på MinSide. 

Om det er behov for å omdisponere midlene kan man søke om omdisponering i den aktuelle søknaden gjennom søknadsportalen MinSide. Søknad om omdisponering vil bli behandlet fortløpende med 14 dagers behandlingstid, og det er de samme retningslinjer som gjelder som for ordinære søknader. 

På MinSide kan du logge deg inn, søke midler fra Ungdom og Fritids Fond, søke om omdisponering, levere rapporter og oppdatere klubbens kontaktinformasjon.  

Søknad sendes inn via vår medlemsside MinSide. Søknaden skal inneholde følgende opplysninger:  

  • Kontaktopplysninger på ansvarlig ungdom og ansvarlig voksen.  
  • Hvilken medvirkningsform som praktiseres i fritidsklubben.  
  • Sluttdato på aktiviteten. Dette påvirker rapporteringsfristen.  
  • Beskrivelse av aktivitet. Prosjekt- og samarbeidssøknader har større krav til innhold.  
  • Informasjon om ungdomsmedvirkning  
  • Budsjett over aktivitet og hva pengene skal brukes til.  

Når søknaden er sendt inn må ansvarlig klubbleder godkjenne søknaden på vegne av klubben. Søknaden blir da sendt videre til behandling hos Ungdom og Fritid.   

Andre støtteordninger

Vil du vite mer om andre støtteordninger som er aktuelle for fritidsklubber? Sjekk ut de andre støtteordningene her.

16.10.2025