Digitale aktiviteter handler om mer enn bare gaming. Datakultur er et samlebegrep for en rekke kunst og kulturuttrykk man kan gjøre digitalt.
Eksempler på dette kan være å lage musikk som produseres i musikkprogram, redigere bilder og film i fotoredigeringsverktøy. Det kan også være å lage digital kunst i tegneprogrammer som er tilkoblet elektroniske tegnebrett.
Datakultur er bredt og omfatter veldig mange ulike aktiviteter. Dette betyr at temaet er relevant for mange ungdommer og klubbundersøkelsen viste at datakultur, bak det å være sosial er det mest populære aktiviteten. Ungdommen er tydelig på at de ønsker et gamingtilbud i kombinasjon med andre aktiviteter. Det er viktig å ta dette på alvor, for å møte engasjementet og drømmene ungdommen har for nåtid og fremtid.
På fritidsklubben har man muligheten til å bygge på ungdommens ønske om fysiske møteplasser hvor de kan drive med sine egenvalgte interesser. Man kan samtidig møte trygge voksne som har forståelse og engasjement for at datakultur har blitt en viktig del av deres hverdag. På bakgrunn av dette har Ungdom og Fritid de siste årene hatt et spesielt søkelys på akkurat dette. Vi har blant annet ansatt vår egen datakulturrådgiver, Ida Dorthea Wiken-Brandt.
Dette har resultert i en rekke samarbeidsprosjekter med mål å systematisere og organisere datakultur til å bli en del av tilbudet alle barn og unge møter på deres fritidsklubb. Vi sørger også for kompetanseheving av ungdomsarbeideren og økt fokus på datakultur i barrierefrie omgivelser. For å videre styrke denne satsningen har også Mina Emilie Ringen-Glad blitt ansatt som vår egen inkluderingsrådgiver.
Samarbeidsprosjektene har endt opp i veiledere dere kan leste ned og lese fra menyen under.
Veiledere og ressurser Datakultur
Samarbeidsprosjektet NOVA – det digitale kulturhuset og pilotprosjektet Inkluderende datakultur har vært en del av Ungdom og Fritid sin satsning på datakultur, og har dannet grobunn for prosjektet Digital fritid for alle.
Gaming er en stadig voksende fritidsaktivitet som tiltrekker seg et bredt spekter og mangfold av mennesker. Normer, stereotypier og urettferdighet kan også finne veien inn i spillverdenen. Denne veilederen er utviklet for å støtte møteplasser i å navigere samtaler om ulike normer på en konstruktiv og inkluderende måte.
Bakgrunnen for denne veilederen er at forskning viser at mange jenter og kvinner slutter å spille på grunn av uønsket oppmerksomhet fra andre. De er mer utsatt for hets og trakassering på nett. Møteplasser for dataspill og datakultur, som fritidsklubber, skal være åpne møteplasser der barn og unge får ta del i sine interesser, uavhengig av kjønn. Denne veilederen presenterer en tiltaksplan for inkludering av jenter og ikke-binære i datakulturtilbud.
Samarbeidet mellom Ungdom og Fritid, UKM, TVERGA og Kandu resulterte i 2019 til prosjektet Møteplass datakultur, med en rapport med samme navn.
Spillbiblioteket er en tjeneste for bibliotek og fritidsklubber der de kan få tilgang til norske spill, helt gratis – spill som NFI har kjøpt inn fra norske utviklere. Ordningen bidrar til at fritidsklubber får tilgang til norske dataspill i sin lokale klubb.
Les mer om hvordan man går frem her
Spilltips til klubben er en samling med «spillark» Barnevakten og Ungdom og Fritid har utarbeidet for å presentere nyttig informasjon, gode råd og tips til samtalespørsmål knyttet til utvalgte spill.
Dette er ment som en ressurs man kan ta i bruk som forklarer hvordan man kan ta spillene i bruk på fritidsklubben.
Spørsmål?
Mina Emilie Ringen-Glad
Inkluderingsrådgiver
E-post: mina@ungdomogfritid.no
TLF: +47 48 91 86 40
Jonas Baukop Olsen
Datakulturrådgiver (vikar)
E-post: jonas@ungdomogfritid.no
TLF: +47 48 45 33 44
eller
Telefon: 22 05 77 00
Ida Dorthea Wiken-Brandt er i permisjon.
17.11.2025



